Milloin hiilikuitupäällystys?
Joissakin tapauksissa hiilikuitupäällysteen päätarkoitus on esteettinen, esimerkiksi auton peilikuorissa, sisätilan listoissa tai koristeosissa. Osan päällystäminen hiilikuitukerroksella antaa sille näyttävän hiilikuituilmeen ilman, että osan tarvitsee olla kokonaan hiilikuitua, mikä on lopulta kuluttajalle huomattavasti edullisempaa.
Näistä syystä maailman suurimmat nimet, kuten esim. BMW`n M-osasto, Mercedeksen AMG-osasto, sekä Audin RS-osasto käyttävät osien valmistuksessa päällystys-teknologiaa.
Ominaisuudet
1 / Ulkonäkö
Hiilikuitupäällysteellä saavutamme samanlaisen ulkonäön kuin täysin hiilikuituisella osalla, sillä käytämme valmistuksessa täysin samoja kankaita.
2 / Asennus
Täysin hiilikuituisen osan asennuksesta esim. auton sisätiloihin tulee monesti monimutkaista, sillä sisätiloissa ajon aikana syntyy helposti ääniärsykkeitä, jotka johtuvat osien resonoinnista. Päällystetty osa asettuu helposti omiin vakiokiinnikkeisiin eikä aiheuta ajon aikana ylimääräistä ääntä.
3 / Painon ja lujuuden optimointi
Täysin hiilikuituinen osa voi olla tarpeettoman vahva ja kallis joissakin käyttökohteissa. Muovinen ydin tarjoaa keveyden ja kustannustehokkuuden, kun taas hiilikuitupäällyste lisää jäykkyyttä ja lujuutta vain niille alueille, missä sitä tarvitaan. Tämä yhdistelmä optimoi painon ja suorituskyvyn ilman liiallisia kustannuksia tai materiaalihukkaa.
Hinta-arvio
Huom!
Kaikki tilaukset hinnoitellaan erikseen, laskurin arvio on suuntaa-antava
Päällystys ei kuitenkaan aina ole optimaalinen vaihtoehto
Mikäli osa altistuu kovalle mekaaniselle rasitukselle tai tarkoituksena on painonsäästö, kannattaa se valmistaa täysin hiilikuidusta.